Het circuit met links de N329 en rechts de A59/A50. Linksboven naast de N329 loopt de Zevenbergseweg.
Het circuit met links de N329 en rechts de A59/A50. Linksboven naast de N329 loopt de Zevenbergseweg. Foto: Google Maps

Ontwikkeling circuit Berghem kan alleen doorgaan zonder nieuwe ontsluitingsweg

Algemeen 2.076 keer gelezen

OSS | De toekomst van Circuitpark Nieuw Zevenbergen ligt in de handen van de gemeenteraad. Doordat het momenteel niet mogelijk is om een nieuwe ontsluitingsweg aan te leggen is de bestemmingsplanprocedure en vergunningverlening in een impasse beland. Het college van B en W wil die impasse doorbreken door de gemeenteraad te vragen de eis van een ontsluitingsweg te laten vervallen. Daardoor blijft het circuit afhankelijk van de huidige weg door natuurgebied de Rijsvennen. Het bestuur van Stichting Nieuw Zevenbergen (SNZ) heeft gedreigd ermee te stoppen als de vergunningen op 1 januari 2024 nog niet rond zijn.

De gemeente stemde er bijna tien jaar geleden mee in om het circuit zich te laten ontwikkelen en het regionale karakter te versterken. Wethouder Jacco Peter Hooiveld: “De gemeenteraad heeft in 2013 vijf voorwaarden vastgelegd voor de ontwikkeling. Eén van die voorwaarden zorgt voor een impasse: de ontsluitingsweg.” De Zevenbergseweg, momenteel de enige toegangsweg naar het terrein, loopt namelijk door natuurgebied Rijsvennen. Het college erkent dat de verkeersdrukte op deze weg waarschijnlijk zal toenemen. De nieuwe ontsluitingsweg had dit kunnen voorkomen door aan te sluiten op de A59 of N329. Maar, “Het realiseren van een ontsluitingsweg is de komende jaren niet mogelijk”, aldus Hooiveld. “We gaan daarom naar de gemeenteraad om te kijken of ze bereid zijn die voorwaarde in te trekken.” Mocht de gemeenteraad instemmen, dan kan de bestemmingsplanprocedure gestart worden. Op basis daarvan zouden dan de vergunningen geactualiseerd worden.

‘Verkeerssituatie is complex’
Het college schrijft aan de gemeenteraad: “De verkeerssituatie rond het circuit is complex vanwege het knooppunt Paalgraven, de provinciale weg van Schaijk richting Heesch en de toegenomen drukte vanwege de ontwikkeling van bedrijventerrein de Vorstengrafdonk.” Hooiveld besluit: “De wens voor een betere ontsluiting blijft bestaan, maar is nu niet realiseerbaar. Dat komt pas weer in beeld als je met Paalgraven grootschalig aan de slag gaat, dat zit voorlopig niet in de planning.”

Bestuur stelde deadline
|In oktober van 2022 kwam het bericht naar buiten dat het bestuur van SNZ ermee wilde stoppen omdat de gemeente volgens hen geen vooruitgang boekte met de vergunningen. Daardoor konden zij niet verder met de ontwikkeling van het terrein. Daarop gingen de twee partijen weer met elkaar om de tafel en kreeg de gemeente nog een kans van SNZ. De stichting heeft de gemeente nog tot 1 januari 2024 gegeven om de vergunningen te regelen, zo niet dan heffen zij zichzelf op. Hooiveld: “Het stichtingsbestuur heeft een deadline gesteld. We hebben gezegd dat dit de plek is om te crossen, maar dan hebben we wel iets nodig van de gemeenteraad.”

Overige voorwaarden
De overige vier voorwaarden van de gemeenteraad zijn dat het circuit niet meer milieuruimte in mag nemen en dat geluidsoverlast moet verminderen, dat het ‘sportieve, professionele regionale karakter versterkt wordt’, dat provincie en omliggende gemeenten betrokken worden en mee-investeren en tot slot dat het gebied groener wordt. “Aan drie van de vijf is inmiddels voldaan”, aldus Hooiveld. “De benodigde milieuruimte komt met de vergunningen.”

Meer mogelijke obstakels
Mocht de raad instemmen, dan zijn nog niet alle obstakels overkomen. Uit het voorstel aan de raad wordt duidelijk dat er eventueel ook nog een stikstofvergunning nodig is. Het college schrijft: “Voor het bestemmingplan is een actualisatie van de onderzoeken nodig en moet nog een stikstofonderzoek uitgevoerd worden. Het is nog onzeker wat de uitkomst hiervan zal zijn. Mogelijk is er een vergunning vanuit de Wet Natuurbescherming nodig.” Ook wordt er rekening gehouden met mogelijke bezwaarprocedures vanuit de omgeving en zou er eventueel een geluidswal nodig zijn. Er wordt gevreesd dat door zulke tegenvallers het huidige budget niet genoeg is.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant